Dag 4 en 5: Upper East & West Side Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Familie Dijkman - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5: Upper East & West Side Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Familie Dijkman - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5: Upper East & West Side Harlem

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Dag 4: High Line, Upper East and West Side & Harlem
Gisteravond hadden we geen puf meer dus we doken de diner onder het hotel in en bestelden allebei een echte amerikaanse maaltijd: Hamburger met patat. We verwachten een vieze vette hap maar het tegendeel was waar: een heerlijke gegrillde burger met dunne franse frietjes en koolsalade. Echt zalig gegeten weer. De amerikaanse keuken valt niet tegen in ieder geval. Daarna hebben we een uur lopen prutsen om de verslagen op waarbenjij.nu te krijgen: eerst zaten we bij macy’s op het terras. Daar viel steeds het internet uit en scheet een vogel op de computer en ook nog op mijn been. Dus toen zijn we maar verkast naar de mac. Helaas was toen de accu bijna leeg dus het lukte niet meer om er foto’s bij te plaatsen. We bestelden een milkshake bij de mac. Die wordt hier geserveerd met een flinke dot slagroom en een kers erbovenop.

De volgende morgen gingen we natuurlijk een broodje BLT halen bij onze favo deli. Daarna liepen we naar de 10th avenue om de high line te lopen. Dit is een wandelpad gemaakt over een oude spoorlijn van een trein/metro. De rails ligt er nog. Erg leuk. We eindigden de track bij Chelsea Market. Een oude koekjes fabriek die helemaal omgebouwd is tot winkelcentrum. Ze hebben allerlei winkeltjes, zoals een koekjeswinkel waar je koekjes kan kopen die in een luxe doos, geheel in stijl worden verkocht (bv verjaardag, kerst, baby geboren enz) Per 22 stuks kosten ze 65 dollar, dus neem ff een zak geld mee. Ook hadden ze een ontzettend goede viswinkel waar je gestoomde kreeft kon kopen of kakelverse sushi/sashimi of oesters of wat je maar wil aan vis. Helaas was het half 11 en had ik (wonder boven wonder) geen trek, anders was ik me waarschijnlijk wel te buiten gegaan.
Daarna besloten we te gaan sightsee-en, geheel in stijl, met een hop off hop on bus. We namen de groene lijn want die kostte 32 pp de rest was allemaal rond de 49 dollar pp. Onderweg kwamen we langs een heuse MAOZ falafel shop. Aangezien ik daar in Amsterdam gek op ben (vooral dat 20 keer opscheppen…) besloot ik een lekker broodje falafel te bestellen. Helaas gaat het er iets anders aan toe dan in Amsterdam. Het is de bedoeling dat je maar 1x opschept, aan het eind van het buffet staat een mannetje dat het hele broodje dan (jawel) inpakt zodat je het mee kan nemen. Het smaakte heel anders dan in Amsterdam (andere pita) maar was toch wel heel lekker . Het instappen in de sightseeing bus ging niet helemaal vlekkeloos. Eerst stonden we met zijn allen in de rij, bleek de verkeerde rij te zijn, wij weer in een andere rij…hehe daar kwam de bus. Wij helemaal geïnstalleerd, moeten we overstappen op een andere bus (en weer wachten….) Maar uiteindelijk reden we dan toch. De tocht ging langs Upper East Side, waar de rijken wonen met prachtige dure huizen, via Harlem (toch wel even wat anders: er wonen voornamelijk afro-amerikanen) naar Upper West Side (ook al een dure buurt). Onderweg kon je op elk gewenst moment hop off-en. Alleen vroegen we ons ernstig af of je wel weer kon hop on-nen, want zo makkelijk kon je zo’n bus niet laten stoppen. Wij bleven dus lekker zitten. Onderweg moest je wel vaak bukken anders kreeg je een tak of zelfs een verkeerslicht tegen je hoofd (open dubbeldekbus)….
Vervolgens gingen we naar Bloomingdales, een prachtig warenhuis ala de bijenkorf, maar dan 10x groter. Niels shopte zich helemaal suf. En als klap van een vuurpijl liet hij zijn gezicht verzorgen door een dame. Echt een baby-huidje na afloop. Hij wou dat spul alleen niet kopen want dan moest hij het zelf op zijn gezicht doen…
Om 5 uur hadden we afgesproken met Willem de Wit en zijn gezin, een collega van Niels, op de time-square. We gingen gezellig wat drinken met zijn allen. Daarna hebben we ze op weggewezen naar de Macy’s. We hadden geen zin om uiteten te gaan dus we haalden bij Sbarro een pizza-slide, en bij de deli een salade. Heerlijk met een filmpje op onze kamer gedineerd. We veranderen al echt in Amerikanen.

Dag 5: Last day
Vandaag hebben we weer geshopt. Niet te geloven he? Verder niets gedaan (waren we wel van plan maar doordat we heel lang naar de nike store aan het zoeken zijn geweest (gister langsgelopen, maar niet terug kunnen vinden) hebben we heel veel tijd verloren. Dus na het shoppen was het naar de airport hoppen.
Onze conclusies wat betreft New York
1. Het is een fantastische stad
2. Het is een stad die nooit slaapt, dus altijd heel veel drukte en chaos en herrie.Ga er niet heen om een weekje te ontspannen, dat kan niet in new york
3. Als je gaat neem dan een berg geld mee want je shopt je gek (zelfs shophaters als Niels doen het)
4. Zorg dat je een centraal gelegen hotel boekt. Scheelt een hoop gereis met de metro (herrie en drukte)
5. Er is veel fastfood te koop. Onze ervaring is dat dit allemaal erg lekker is en niet druipt van het vet. Dus prima eetbaar. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

• 05 Oktober 2013 - 10:12

Lies:

Wat hebben jullie genoten van onze favoriete stad.
    Groetjes en tot gauw.

• 05 Oktober 2013 - 10:24

Familie Dijkman:

Dat hebben we zeker! Was echt te gek!